maandag 30 april 2012

update

Wow.. het is al ongeveer 4 maanden geleden dat ik hier nog kwam. Toen heb ik mijn goede voornemens voor 2012 gepost, veel is daarvan nog niet uitgevoerd.

één voornemen was meer te bloggen, tot nu toe is dat duidelijk faliekant mislukt. Een ander voornemen was minstens om de 2 maanden iets te stikken. Ik wist dat ik de lat op dat vlak niet te hoog moest leggen… Ik heb er weliswaar nog niets over geschreven maar ik heb in februari wel degelijk een tas gefabriceerd. Ik had het patroon dan ook al begin januari gekocht, meer bepaald in de Van Katoen web shop.

14 april stond maanden op voorhand in mijn agenda, maar op het laatste moment kwam er iets tussen waardoor ik de Van Katoen dag toch heb moeten missen. En ik heb wat gemist, dat blijkt. Ik troost me met de gedachte dat ik toch een bijdrage geleverd heb door 2 patronen te kopen.

De Klara-tas zal vóór het einde van de maand af zijn, beloofd. Mijn Boleo is af en in gebruik:

 Boleo_andere kant

De bruine stof is ribfluweel, de andere is gordijnstof. Ze komen allebei van Les Puces Dus Chien, de “koopjeshoek” van de Chien Vert.
Op de rechterfoto zie je ook een bijhorende opvouwbare boodschappentas, de handleiding daarvoor haalde ik bij Crafty Ady. Ik zou de tas kleiner kunnen opvouwen maar dan had ik de drukknoop wel op de juiste plaats moeten zetten. Gelukkig is de Boleo behoorlijk groot en stoort het formaat niet.

Belofte maakt schuld, dus ga ik nu snel verder werken aan mijn Klara-tas.

dinsdag 10 januari 2012

Goede voornemens 2012

voornemens
De schoolvakantie is voorbij, de kerstversiering is opgeborgen en de files zijn weer op post. Ja, het nieuwe jaar komt stilaan op gang. En ik heb nog steeds geen goede voornemens bekend gemaakt. Ik ga het toch maar doen, dan voel ik me verplicht ze minstens min of meer uit te voeren.
Hier gaan we dan:
  1. Zen! Ik ga proberen de stress van het werk op het werk te laten. Dat wordt moeilijk, dat weet ik nu al. Maar het is nodig, ik mag het niet toelaten me zo te raken als in het voorbije jaar. Anders vrees ik dat ik goed op weg ben voor een burn out.
  2. Dit jaar moet en zal ik op vakantie gaan, ergens ver weg waar de zon schijnt. Ik heb nog niet beslist waar en wanneer en mijn verlanglijstje is lang: India, Thailand, Vietnam, Sri Lanka, Indonesië, Kenia, Zuid-Afrika, Mexico, … Er was een tijd dat ik minstens één keer per jaar zo’n verre reis maakte maar de laatste jaren komt het er niet meer van. Ik vind dat ik nu ook nog eens recht heb op een portie exotische zon.
  3. Ik ga in 2012 verder op de ingeslagen weg en er een gezonde(re) levensstijl op na houden: sporten, verse groenten en fruit eten, voldoende nachtrust,…Misschien begin ik wel met yoga, dat sluit goed aan bij mijn zen-plannen. Vermageren zou een welkom neveneffect zijn.
  4. Stikken. In het voorbije jaar ben ik niet echt productief geweest, ik doe dit jaar een nieuwe poging. Ik heb me als doelstelling gesteld minstens om de twee maanden een creatie te maken. Dat klinkt niet erg ambitieus maar ik wil ook geen onrealistische voornemens maken. Meer mag natuurlijk ook. Ik heb in ieder geval al een patroon besteld bij Van Katoen maar ik wil ook zeker één kledingstuk maken.
  5. Ik blijf u blogsgewijs op de hoogte houden van mijn wedervaren in de snit-en-naad sector. Ook dat heeft vorig jaar geen overweldigend resultaat opgeleverd, ik doe mijn best om beter te doen! Ik neem me bij deze ook voor minstens één van mijn creaties met handleiding en al te publiceren.
Dat zal het zijn. Daarmee heb ik ook voornemen 8 van vorig jaar uitgevoerd: minder voornemens maken. Afspraak volgend jaar voor het resultaat.

zaterdag 7 januari 2012

Goede voornemens 2011, wat is ervan geworden?

Zowat een jaar geleden publiceerde ik hier mijn eerste posts, waaronder mijn goede voornemens voor 2011. tijd om de balans op te maken:
  1. Meer sporten dan in 2010. Hiervoor ben ik met vlag en wimpel geslaagd, daar was ook geen kunst aan want in 2010 heb ik niet gesport. In 2011 heb ik een fiets aangeschaft en is zondag zwemdag geworden.
  2. Suiker mijden en groenten en fruit eten. Dat laatste doe ik, meer dan ooit tevoren, maar suiker eten doe ik ook nog.
  3. Zelf koken ipv het grootkeukenvoedsel op het werk te eten en bereide gerechten in huis te halen. Dat lukt eerlijk gezegd niet altijd. Ik heb ondervonden dat weekmenu’s maken helpt, al hou ik me er niet altijd tot het einde van de week aan.
  4. Georganiseerder leven, door een einde te maken aan mijn uitstelgedrag, boodschappenlijstjes te maken enz. Ik durf te stellen dat dat gelukt is, ik heb zelfs een agenda in huis gehaald. En ik heb nu al verlofdagen aangevraagd voor maart, gewoonlijk plan ik niet zo lang op voorhand.
  5. Aan de slag gaan met de naaimachine. Dat had beter gekund, erg productief ben ik niet geweest. Maar ja, ik was en ben ook niet van plan van het stikken mijn enige tijdverdrijf te maken.
  6. Ik was vast van plan boeken te lezen, dat heb ik gedaan maar het boeit me niet meer zoals vroeger.
  7. Bloggen, ik ging hier bloggen over mijn stiksels. Dat heb ik zo mogelijk nog minder gedaan, 21 posts op een heel jaar tijd. En soms met tussenpozen van maanden. Ik denk dat ik hiervoor gebuisd ben. Ik heb gisteren toch nog een inhaalbeweging gedaan door oud nieuws te posten.
  8. Voor 2012 minder goede voornemens maken dan voor 2011. Daar ga ik nog eens over nadenken.

vrijdag 6 januari 2012

al lang gemaakt maar nog niet geblogd

Er zijn al vier maanden verstreken sinds mijn vorige bericht, en dat dáárvoor was toen ook al een eeuwigheid oud. Als u soms denkt daaruit te kunnen afleiden dat ik al die tijd niets heb uitgevoerd zit u er niet ver naast.

Waar ik eerst nog andere factoren als excuus kon gebruiken is algemene luiheid nu de voornaamste reden. Ik heb natuurlijk wel vanalles gedaan en intussen stond mijn naaimachine stof te verzamelen, en de computer ook een beetje.

Deze slaapzak heb ik maanden geleden gemaakt als kraamcadeau, moeder en kind zijn al lang en breed thuis en het kind is er vast al uitgegroeid.

Het patroon vond ik bij Les moutons de kallou. Volgens de tutorial wordt de slaapzak uit één laag badstof gemaakt, ik heb een beetje moeten improviseren omdat ik er een voering in wilde.

Voor de voering heb ik badstof gebruikt, voor de buitenkant nog maar eens een stofje van Ikea. Achteraf heb ik gezien dat Ikea ook kant en klare slaapzakken heeft in deze stof maar de mijne is zelfgemaakt, echt waar.

vitaminer-babyslaapzak__0102683_PE248140_S4[1]

De Ikea-versie en de mijne, broederlijk naast mekaar. Bij Ikea kunnen ze wel iets betere foto’s maken.