maandag 31 januari 2011

Matonge

Ik heb een paar dagen zonder internet gezeten en ik was helemaal van de kaart. Ik wilde zoveel blogs lezen! Maar hier ben ik dus terug.

Vandaag moest ik niet werken. En ik heb mijn tijd goed gebruikt: was van gisteren geplooid en weggezet, nog meer was gedaan, badkamer gepoetst, boodschappen gedaan…

Op mijn boodschappenlijstje stonden onder andere garam masala, chaat masala en een paar andere Indische specerijen. In Brussel ga je daarvoor best naar de buurt rond de Naamse Poort, waar verschillende Indische en Pakistaanse winkeltjes zijn.

Je kent die buurt misschien ook als Matonge. Inderdaad, hier vindt je inderdaad veel Afrikaanse winkels, ook stoffenwinkels en daar heb ik dit stofje gekocht:

10€ voor 6 yard, dat is ongeveer 5,5m. Ik heb nog geen idee wat ik ermee ga doen.

Op weg naar de metro ben ik ook even binnengewipt bij Maison Dorée om te kijken of er nog iets interessants te vinden was in de solden maar heb toch maar niets gekocht.

woensdag 26 januari 2011

Moeder, waarom bloggen wij?

Dat is een van mijn rare hersenkronkels. Het zit zo: er is een naaimachine in mijn leven gekomen.

Ik kan helemaal niet stikken maar dat is geen probleem, dacht ik, ik volg wel ergens een of andere cursus. Ik ging op zoek naar naailes in de buurt (Brussel), in het Nederlands, beginnend in januari of waar ik nog bij kon aansluiten, voor beginners en liefst ook niet iets waar ik een heel jaar 2 keer per week aan vasthang voor er ook echt iets geproduceerd is. Dat lijkt me toch niet zo veel gevraagd? Helaas… naarstig Googlen leverde niets op.

Wel raakte ik verzeild in een web van (naai)blogs, een onuitputtelijke bron van inspiratie en tips. Bij een naaimachine hoort een blog, zoveel is duidelijk. Ik was toch al van plan 2011 anders aan te pakken dan 2010, een blog kon er ook nog wel bij.

Zodoende krijg je hier een verslag van mijn vorderingen met de naaimachine, tegelijk met het leren naaien ga ik leren bloggen. Ze zijn er nog niet maar op een dag voeg ik lijstjes toe van wat ik nog wil maken, wat me inspireert en waar nuttige info te vinden is.

Het wordt in eerste instantie een logboek voor mezelf. Wie wil meelezen is van harte welkom, volgers ook want het is toch altijd leuk te weten dat wat je te vertellen hebt iemand interesseert. Misschien vertel ik af en toe ook iets uit het dagelijks leven dat niets met naaien te maken heeft. Misschien laat ik daarbij dan wel eens iets weg en ander stukken worden misschien een beetje aangedikt. Dat moet je me dan maar vergeven

woensdag 19 januari 2011

bal

Ik had nogal lastminute een speeltje nodig voor een baby. Mijn egels waren vorige keer op algemeen enthousiasme onthaald, dus besloot ik opnieuw iets te maken.

Bij Camomille had ik een belbal gezien. De bal van Camomille bestaat uit verschillende stofjes, letters, linten… Ik had niet veel stofjes in huis en was er natuurlijk te laat aan begonnen om er nog naar op zoek te gaan. Wel had ik wat restjes fleece in blauw, rood en geel. Dat is het dan maar geworden. De foto’s heb snel-snel met m’n gsm gemaakt, ik vrees dat ze niet erg geslaagd zijn.

bal_minofmeergelukt bal_nietgelukt

De 6 stukken komen boven en onderaan samen in één punt, dat is aan één kant niet zo goed gelukt. En het dichtmaken op het einde kon ook beter. Al bij al ben ik er toch tevreden mee.
Fiberfill had ik ook al niet in huis en om naar de Veritas te gaan had ik tijd noch zin. Dus heb ik de bal gevuld met van die wattenbolletjes waarvan ik nooit goed geweten heb waarvoor ze dienen.

Wat hebben we geleerd?

  • Die rare wattenbolletjes dienen om je maaksels op te vullen. Waarom ze dan in de rayon van de cosmetica liggen weet ik niet.
  • Ook voor naaien geldt: op voorhand plannen is altijd beter. Dat is niet mijn sterkste punt, als dat geen goed excuus is om een voorraad stofjes in huis te halen…
  • Foto’s maken doe je met een fototoestel en op klaarlichte dag, maar eigenlijk wist ik dat al

zondag 16 januari 2011

Kringlooptas

Ik surf de laatste tijd van blog naar blog, op zoek naar inspiratie, naar projecten om wat naai-ervaring mee op te doen. De voornaamste criteria zijn: leuk en niet te moeilijk. Ik heb al vanalles en nog wat gezien en ik loop over van bewondering voor de creatieve geesten die blogland bevolken. Ik kan er alleen van dromen op een dag zo goed te kunnen naaien als jullie.

Maar van naaien zelf was ondertussen nog niet veel in huis gekomen. Daar komt verandering in. Een ding dat iederéén lijkt te maken is de kringlooptas van Eloleo. Daar kon ik niet bij achterblijven, hier is de mijne, gemaakt van een oude kussensloop:

 

Voortaan ga ik boodschappen doen in stijl!

woensdag 12 januari 2011

egels

Mijn eerste creatie met de naaimachine is een feit! Namelijk deze schattige egels:
Het patroon vond ik hier. Ze zijn bedoeld als speldenkussen en dus klein. Ik was er vol goede moed aan begonnen maar toen ik de stof geknipt had kreeg ik een paniekaanval en dacht ik dat zoiets kleins wel heel veel gefriemel zou zijn, té veel voor mijn onbestaande naaikunsten. Geen nood, ik heb het patroon vergroot en een uit de kluiten gewassen egel gemaakt en die viel best mee, missie geslaagd dus.
In mijn enthousiasme heb ik me dan toch maar aan de kleine versie gewaagd, die was al iets minder gelukt. Tweede poging... met een iets beter resultaat.
En zo had ik dan een egelfamilie. Ik houd een van de kleintjes zelf als speldenkussen (en als bewijs van mijn prestatie), het andere kleintje en mama-egel gingen naar m'n nichtjes van één en twee jaar oud. Gelukt of niet, ze waren er blij mee. Een kinderhand is gauw gevuld... Het kleintje past trouwens perfect in de hand van een eenjarige.

Wat hebben we geleerd?
  • mooi op een lijn naaien is nog niet zo gemakkelijk, zeker niet als die lijn niet recht maar egelvormig is
  • kleiner is inderdaad moeilijker

zondag 2 januari 2011

Goede Voornemens

Zoals ik al zei moet 2011 het jaar van de grote ommekeer worden. Op naar een actiever leven, bruisend van energie, waarin ik me volledig ga ontplooien! Klinkt goed, maar hoe gaat dat zo gebeuren? Wel, ik heb een paar goede voornemens gemaakt:

• (meer) sporten: meer sporten dan vorig jaar zal niet moeilijk zijn, de teller voor 2010 staat ongeveer op 3
• Suiker mijden en groente en fruit eten: dat eerste wordt een probleem want ik heb net een aantal taart- en andere gebakvormen aangeschaft en het zou toch zonde zijn die niet te gebruiken
• Koken: die groenten zelf klaarmaken ipv  fast food, diepvriesgerechten of grootkeuken voedsel van het werk te eten
 Georganiseerder leven. Dat kan zich op verschillende manier uiten: rekeningen op tijd betalen; afwas, was en strijk niet opstapelen; boodschappen doen met een lijstje…
• Het gevecht met de naaimachine aangaan en hopelijk als winnaar uit de strijd komen
• Lezen: vroeger verslond ik boeken aan de lopende band maar dat is ook al weer lang geleden. Ik heb alvast deel 1 van de Millenium trilogie klaargelegd.
• Bloggen: dit is nieuw voor me en ik wil er werk van maken. Excuseer me als het er in het begin niet zo goed uitziet, ik moet het allemaal nog leren.
• Volgend jaar minder goede voornemens maken


 De cynicus in mij vraagt meteen hoe lang dat gaat blijven duren. Ik weet het niet. Ik ga m’n best doen, maar ik beloof niets. Hoewel, ik voorspel dat ik dat laatste voornemen waarschijnlijk wel zal uitvoeren.

Een gelukkig en gezond 2011

Dat wens ik iedereen toe. Inclusief mezelf, ik kan het wel gebruiken.
Het laatste jaar, en eigenlijk ook het jaar voordien,  was niet zo superfantastisch. Altijd maar moe, zó moe, compleet uitgeput. Geen energie om te gaan sporten, te moe om te koken en ga zo maar verder… Het is natuurlijk een vicieuze cirkel: van een passief leven wordt je passief, uit pizza’s haal je niet de energie die je zo nodig hebt. Op de duur glijd je ook mentaal af tot een soort lethargische toestand, niet meer de fut om voor wat dan ook interesse op te brengen. Een doordeweekse dag bestaat de laatste tijd uit opstaan, werken, slapen. In  het weekend wordt dat gereduceerd tot opstaan en slapen. Ik denk dat ik stilaan aan het veranderen ben in een vrouwelijke versie van Oblomov, een personage uit de Russische literatuur dat niets anders doet dan slapen. Maar Oblomov had natuurlijk wel een bediende die de beslommeringen van het dagelijkse leven voor hem opving…


Daar moeten we dus iets aan veranderen!  2011 wordt het jaar van de grote ommekeer. En die ommekeer begint nu.